2.1.09

Nytt år og nye muligheter

Godt nytt år til alle blogglesere...

Tid for en kort oppsummering av poesiåret 2008. I vår uformelle avstemming av årets diktsamling ble følgende poeter nevnt:
- Juliana Spahr (oversatt av Storholmen/Bakke)
- Geir Gulliksen
- Hilde Myklebust
- Irene Larsen
- Ingvild Burkey
- Erlend Nødtveit
Håkon Øvreås, Janne Fatland, Cecilie Løveid og Øyvind Rimbereid ble også nevnt.

Jeg tar meg tid til en liten kåring her: (si gjerne ifra hvis dere er uenig)

Årets nykommer: Erlend O. Nødtveit: Harudes
En nyskapende og original samling som rommer et vidt blikk for fortida og framtida. Til tider suggereres vi inn i en profetisk undergangsstemning, men samtidig skaper språklige og historiske referanser et stort lerret der fantasien kan utfolde seg. Et musikalsk og rocka språk som utsetter forståelsen, men som etterhvert åpner for forbindelser i tid og mytologi.

Årets kritikerfavoritt og prisvinner: Øyvind Rimbereid: Herbarium
Tulipaner vil aldri bli det samme igjen. I lys av finanskrisen må dette diktet være årets mest elegant formulerte samfunnskritikk. Snakk om timing og prisene drysser inn. Jeg er spent på om juryen for Nordisk Råds litteraturpris oppdager kvaliteten til denne boka.

Årets viktigste diktutgivelse: Juliana Spahr: Alle med lunger kopla saman
Diktsamlingen er et politisk manifest. Vi er alle i samme båt, men klarer ikke stoppe irrasjonelle handlinger på det politiske planet. Et flott etterord gjør rede for poeter som har inspirert henne, fra Sapfo og Inger Christensen, som formale ekko i samlingen. Hun kombinerer det lyriske og det samfunnskritiske på en forbilledlig måte.

Årets personlige favoritt: Ingvild Burkey: Den mest tenkelige av alle verdener
Dette er fordi jeg gjenkjenner en poetisk tenkemåte fra min egen skriving. Rett og slett. Med Geir Gulliksen som en god nr. 2. Har ikke helt fått grepet på denne diktsamlingen ennå.

Årets veteran: Paal-Helge Haugen: Kvartett.
En samling som krever sin leser og som nok blir stående i norsk litteratur som en av de store utgivelsene i 2008. Jeg synes allerede den har veldig sterke enkeltdikt, men har ikke lest de fire diktbøkene grundig nok ennå til å gripe helheten. Mange referanser krever stor oversikt over eldre europeisk litteratur.

1 kommentar:

Irene Larsen sa...

Et fint utvalg du har gjort i kåringa di. Nå har jeg fått lest Juliana Spahr, og jeg skjønner hvorfor du har så stor sans for boka.

Veldig artig at så mange merker seg denne bloggen din, Erik! Gleder meg til mye nytt lesestoff her i 2009.

Godt nyttår til deg.

Hilsen fra Irene